Переваги легальної зайнятості обговорено з роботодавцями Колківської громади
26 жовтня цього року на виконання розпорядження Кабінету Міністрів «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» фахівцями Маневицької районної філії Волинського обласного центру зайнятості проведено засідання круглого столу для роботодавців за участю представника Управління Держпраці у Волинській області Григорія Касьяна, Маневицького відділення Ківерцівської МДПІ Наталії Бідун, селищного голови Колківської об’єднаної територіальної громади Олександра Палінкевича про легалізацію трудових відносин та відповідальність роботодавців згідно чинного законодавства.
Захід відкрив директор Маневицької районної філії Волинського ОЦЗ Юрій Корольчук, який ознайомив присутніх з станом ринку праці в районі, послугами, які надає служба зайнятості, в тому числі і за допомогою електронних сервісів та
можливими шляхами співпраці.
Головний державний інспектор праці Територіальної державної інспекції з питань праці у Волинській області Григорій Касьян детально роз’яснив присутнім роботодавцям про відповідальність за нелегальне допущення працівників до роботи та зробив акцент на безумовне додержання законодавства про працю, про незадекларовану працю, про легалізацію використання праці найманих працівників та про розміри штрафів за порушення чинного законодавства.
Начальник Маневицького відділення Ківерцівської МДПІ Наталія Бідун проінформувала присутніх про порядок, терміни подачі звітності та коректність заповнення звітності про ЄСВ зі змінами в частині створення нового робочого місця та відповідності до діючого класифікатора професій і посад.
В кінці заходу начальник відділу взаємодії з роботодавцями Алла Корольчук роз’яснила учасникам навчання про подання звітності про вільні робочі місця та вакантні посади, стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць, можливості служби зайнятості співпрацювати з роботодавцями за допомогою створення електронних кабінетів та впровадження нової послуги рекрутингу в роботі районної філії.
Учасники зустрічі висловили подяку представникам районної служби зайнятості, місцевого самоврядування Колківської ОТГ, інспекції праці та фіскальної служби за отриману інформацію, за можливість поспілкуватись та обговорити актуальні питання.
На думку присутніх такі заходи сприяють підвищенню правової культури роботодавців і упереджують порушення законодавства.
З 5 жовтня 2018 року розпочалися комплексні заходи Держпраці, ДФСУ, ПФУ, Нацполіції, інших центральних органів виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування, спрямовані на детінізацію зайнятості та доходів населення. Які завдання в кожного з цих органів під час такої комплексної перевірки?
В Україні незадекларована праця проявляється у таких формах:
1. неформальна зайнятість у формальному секторі, коли зареєстровані підприємства не оформляють трудові відносини з працівниками;
2. зайнятість у неформальному секторі, коли трудова діяльність осіб здійснюється без реєстрації як самозайнятих осіб, діяльність на незареєстрованих підприємствах;
3. приховування фактично відпрацьованого робочого часу та заробітної плати шляхом її виплати «в конверті»;
4. підміна фактичних трудових договорів цивільно-правовими, господарськими договорами про надання послуг/виконання робіт, фіктивними самозайнятими працівниками, штучними механізмами аутсорцінгу для приховування найманої праці;
5. не оформлена додаткова зайнятість осіб, які мають оформлені трудові відносини за основним місцем роботи, але підробляють додатково без належного оформлення.
Найбільш ризикованими щодо незадекларованої праці є будівельна галузь, сільське господарство, охоронна діяльність, лісообробна промисловість, готельно-ресторанний бізнес, сфера послуг (у т.ч. з перевезень вантажів та пасажирів) та ринки.
Безпосередню перевірку дотримання трудового законодавства здійснюватимуть інспектори праці Державної служби з питань праці. Так, інспектор праці при наявності службового посвідчення без попереднього повідомлення має право:
- під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-якихвиробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
- ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
- наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
- за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
- на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
- фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
- отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.
Вимога інспектора праці про надання об’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання.
ДФС та Пенсійний фонд не є уповноваженими державними органами з питань накладення штрафів за порушення трудового законодавства, проте вони надають інформацію органам Держпраці, яка може стати підставою проведення інспекційних відвідувань інспекторами праці.
Так, ДФС може надавати інформацію про:
- невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
- факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень;
- факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом;
- роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника;
Пенсійний фонд може надавати інформацію про:
- роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної;
- роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
- роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20% і більше;
- працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
- роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог законодавства);
- роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
- роботодавців, у яких 30% і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів;
- роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
Національна поліція залучена до комплексних заходів з метою забезпечення суспільної безпеки та порядку при проведенні інспекційних перевірок, протидії злочинності, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави.
Найчастіше Держпраці накладає штрафи за неоформлення трудових відносин або підміну трудових відносин – цивільно-правовими (штраф 111 690 грн.), порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам більш як за один місяць (11 169 грн.), недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за не оплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, понадурочну роботу та інші питання оплати праці) – 37 230 грн.